江戸時代、出雲藩の藩主、松平治郷、いわゆる松平不昧のコレクションを中心とした展示。
この畠山記念館を作ったのは、荏原製作所を興した実業家の畠山一清。自らも茶に傾倒し、松平不昧のコレクション、「雲州蔵帳」の記された名茶器を数多く収集した。
畠山一清は、現代の不昧にならんとしたのだろう。金持ちの飽くなき収集欲は、時代を超えて共通する人間の性だ。
茶器の評価は、それを見る人の趣味に強く依存する。千利休、古田織部、小堀遠州、そして松平不昧らは、先人の好みを継承しつつ、自らの好みを確立させていった。
後世の人々は、その好みをありがたかり、この展覧会のように、珍重する。
円乗坊という肩衝茶入は、本能寺の僧が所持しており、信長の本能寺の変の混乱の中で持ち出され、今に残っている。
この茶入は、単なる茶器という枠を超えて、歴史そのものを伝えている。
展示品の中では、他に、鎌倉時代の蓬莱山蒔絵沈箱が印象に残った。箱の上部はもとより、その四方にまで、ツルが優雅に飛び回る蓬莱山の情景が、細かい彫りの技術で表現されていた。
This Hatakeyama and was made the Memorial, businessman of Hatakeyama Kazukiyo that caused the Ebara Corporation. Also committed to tea itself, collection of Matsudairafumai, were collected a number of name tea marked the "Unshu Kura Book".
Hatakeyama Kazukiyo wonder was that it does become a modern Fumai. Without collecting greed insatiable of rich, but human nature that is common throughout the ages.
Evaluation of tea is strongly dependent on the person of the hobby that see it. Sen no Rikyu, Furuta Oribe, Kobori Enshu, and Matsudairafumai et al., While inheriting the taste of our predecessors, went to establish their own favorite.
Posterity of people, there is the favorite racketeering, as this exhibition, to prized.
The tear enter with shoulder that circle Nobo has done so is possession of Honnoji, it should be taken out in the confusion of Honnoji Incident of Nobunaga, and remain in the now.
This Jar is, beyond the framework of mere tea, which convey the history itself.
In the exhibit, the other in, remained in Horaisan Makie Box impression of the Kamakura period. The top of the box as well, to its four sides, is Horaisan of scene crane fly around in elegance, had been represented by a fine carving of technology.
(Translated by Google Translate)
0 件のコメント:
コメントを投稿